در حال بارگذاری ...
  • رویکرد آموزشی متوسطه دوره دوم

     به‌نام‌خدا
    رویکرد آموزشی متوسطه دوره دوم
    مجتمع آموزشی خواجه‌نصیرالدین طوسی (ره)
     
    1- راهبردِ خودارزیابی دانش‌آموزان
     
    ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان و همچنین میزان تحقق اهداف آموزشی بر اساس برنامۀ درسی، یکی از دغدغه‌های همیشگی عناصر فعال در مراکز آموزشی و نیز خانواده‌ها بوده و هست. از سوی دیگر، آموزه‌های اسلامی حکایت از این دارد که انسان‌ها در مرحلۀ ورود به سن بلوغ (بلوغ جسمی، عقلی و شرعی) مشمول مسئولیت الهی می‌شوند و باید در پیش­گاه خداوند، پاسخ­گو باشند: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً» یا «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ». بر این اساس ضروری است نظام آموزشی مدرسه به گونه‌ای طراحی گردد که دانش‌آموز احساس کند، در قبال نعمت‌هایی که از ناحیۀ خداوند و به تبع آن، آنچه با واسطۀ والدین وی، به او رسیده است، باید سپاس­گزار و پاسخ­گو باشد: «... أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ».
     
    تبیین مفهوم شکر و جایگاه آن
    براساس آموزه‌های اسلامی، ایمان دارای سه مؤلفۀ اساسیِ باور قلبی، اظهار زبانی و رفتار مشهود است. بر همین سیاق، فضیلت‌های انسانی نیز دارای سه مؤلفه اساسی یا سه رکن شکر قلبی، شکر زبانی و شکر عملی هستند. لذا فضیلت شکر نیز همین گونه است:
     
    1. شکر قلبی آن است که آدمی، در دل، خود را مدیون و مسئولِ در قبال ولیّ نعمت خود بداند و بدان نعمت راضی باشد؛ خصوصاً در قبال خدا و والدین خود.
    2. شکر زبانی آن است که آدمی، مستمراً نسبت به ولیّ نعمت خویش، سپاس قلبی خود را در کلام و حالات جسمانی خویش، ابراز و اظهار سازد.
    3. شکر عملی، یعنی استفادۀ به­جا از نعمت؛ در موضوع مناسب آن و به گونه‌ای که ولیّ نعمت از او انتظار دارد، تا بتواند پاسخ­گوی وی باشد.

    در این خصوص، روایات متعددی در متون دینی ما یافت می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «کمترین سپاس­گزارى  این است که انسان نعمت را [مستقیماً] از خدا بداند و جز او علّتى براى آن نداند و نیز به آنچه خداوند عطایش کرده  خرسند باشد و با نعمت او مرتکب گناه وى نشود یا نعمت او را در راه مخالفت با هیچ یک از اوامر و نواهى خدا به کار نگیرد». یا امام على علیه السلام می‌فرمایند: «شکرگزارىِ مؤمن در رفتار او آشکار مى­شود و شکرگزارىِ منافق از زبانش فراتر نمی‌رود». یا باز هم از ایشان نقل است که می‌فرمایند: «کمترین وظیفه شما در برابر خداوند این است که از نعمت­هاى او در راه نافرمانی‌اش استفاده نکنید». باز در جای دیگری می‌فرمایند: «نخستین چیزى که بر شما در قبال خداوند سبحان واجب است، سپاس­گزارى از نعمت­هاى او و فراهم آوردن موجبات خشنودى اوست». هم­چنین امام جواد علیه السلام می‌فرمایند: «نعمتى که سپاس­گزارى نشود، مانند گناهى است که آمرزیده نشود».
     
     
     
    تبیین مفهوم محاسبۀ نفس و جایگاه آن
    محاسبۀ نفس، یکی از توصیه‌های مهم قرآن و معصومین علیهم السلام است:
     
    اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا (الإسراء-14)
    نامه‏ات را بخوان کافى است که امروز خودت حسابرس خود باشى.
     
    در روایات اسلامی، نمونه‌های متعددی از این مقوله وارد شده است. برای نمونه رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله می­فرمایند: «پیش از آن­که مورد حساب­رسى قرار گیرید، خود به حساب نفستان رسیدگی کنید». در جایی دیگر حضرت سجاد علیه السلام توصیه می‌کنند: «اى فرزند آدم! تو تا زمانى که خود واعظ خویش باشى و به محاسبه [اعمال نفس] خویش پردازى پیوسته در خیر و خوبى به سر خواهى برد». یا امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: «از ما نیست کسى که هر روز به حساب خود رسیدگى نکند؛ یعنی ببیند که اگر کار نیکى انجام داده است از خداوند توفیق انجام بیشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گوید و اگر کار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند».
     
    سازوکارهای اجرایی
    1. پاسخ تشریحی تمرین یا آزمون بعد از پایان مهلت ارسال باید دبیر محترم در سامانه قرار گیرد تا دانش‌آموزان بتوانند از روی پاسخ درست، تمرین یا آزمون خود را تصحیح کنند. طبیعتاً هرگونه تاخیر در این زمینه، فرایند یادگیری دانش‌آموز را مختل خواهد کرد.
    2. پاسخ تمرین یا آزمون همانند قبل توسط دانش­آموز در سامن بارگذاری خواهد شد. دبیران محترم عدم ارسال تمرین را جدی­تر از پیش پیگیری نمایند.
    3. دانش‌آموزان موظف هستند در در مهلت تعیین شده توسط دبیر محترم، نمرات خود را در سامانه وارد کنند.
    4. برخورد با دانش‌آموزانی که نمره یا تمرین خود را ارسال نکرده‌اند، مطابق نظام‌نامۀ تمرین صورت خواهد گرفت.
    5. در هر تمرین یا آزمون باید حداقل 25درصد پاسخ­ها به صورت تصادفی توسط دبیر محترم بررسی شود تا از صحت نمره­های ارسالی دانش‌آموزان اطمینان حاصل گردد.
    6. به منظور پیشگیری از خطای احتمالی دانش‌آموزان و کم­صداقتی آنان در ارائه نتایج حاصل از خودارزیابی، سازوکاری توسط دفتر آموزش تدوین و پیاده­سازی خواهد شد.
    7. سازوکارهای انگیزشی در طی این فرایند و یادآوری نکاتی که در بخش مبانی رویکرد اشاره شد، می‌تواند برای دانش‌آموزان سودمند باشد.
     

     
    2- راهبردِ آموزش ترکیبی
     
    یادگیری ترکیبی، چیست؟                             
    یادگیری ترکیبی نوعی از سبک تدریس است که در آن از ترکیب فناوری، تمرین­ها و مطالب آموزشیِ آنلاین برای کمک به آموزش در کلاس درس عملی و حضوری (سنتی) استفاده می‌شود. در یادگیری ترکیبی، معلم و دانش‌آموزان، کلاس درس را به صورت حضوری برگزار می‌کنند. معلم کلاس را مدیریت می‌کند و کنترل کاملی روی مکان، زمان، مسیر و سرعت تدریس دارد. ابزارهای فناورانه (معمولاً رایانه‌ها یا تبلت‌ها) در این روش به عنوان راهی برای ایجاد تعامل بیشتر در کلاس استفاده می‌شود.

     این روش یادگیری، جدیدترین برنامه آموزشی در مدارس هوشمند برای تأثیرگذاری در کلاس‌های درس است. از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها، از این برنامه آموزشی برای کنار هم قراردادن دنیای دیجیتال و تدریس کلاسی استفاده می‌کنند. اما سؤال این است که این برنامه آموزشی چه مزایایی برای معلمان و دانش‌آموزان دارد و آیا می‌تواند در کنار روش‌های تدریس سنتی، مفید باشد؟
     
    فواید یادگیری ترکیبی برای معلمان
    از آنجا که فناوری آموزشی به شدت رشد کرده و استفاده از فناوری در تدریس به رسمیت شناخته شده ‌است، سبک های تدریس به سمت آموزش ترکیبی تکامل پیدا کرده‌اند و این امر مزایای زیادی برای معلمان به همراه دارد:
     
    • دبیر قادر به ذخیره و آماده‌سازی درس، روی رایانه یا تبلت و تنظیم آسان مطالب برای کلاس‌های مختلف است؛
    • گزارش‌ها و آمار درسی، اغلب از طریق فناوریِ مورد استفاده، در دسترس می­باشند، که درک بهتری از سرعت تدریس و میزان موفقیت آموزش ارائه می‌دهد؛
    • تعامل دانش‌آموزان به دلیل تنوع بیشتر فعالیت‌ها در طول تدریس همچنان بالاست؛
    • دبیر می‌تواند تلاش‌ خود را روی هدایت تجربۀ یادگیریِ دانش‌آموزان متمرکز کند؛
    • فشار مستقیم کمتری بر دبیر برای ارائه آموزش در موقعیت کلاس درس وجود دارد؛
    • دبیر می‌تواند با آموزش مهارت‌های لازم برای استفاده از مطالب آنلاین و نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان، به آن‌ها اختیار و آزادی عمل بدهد. این کار به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که در یک کلاس درس، با سرعت‌های متفاوتی پیش بروند؛
    • دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس سطح‌شان از درس‌های متناسب با سطح خودشان استفاده کنند؛
    • محاسبه نمرات در بسیاری از موارد از طریق سامانۀ آموزشی، به صورت خودکار انجام می‌شود که باعث صرفه‌جویی در وقت آموزگار می‌شود؛
    • میزان قابل‌توجهی از پایداری در استفاده از فناوری برای آموزش، که در آن از مطالب چاپی کمتری استفاده می‌شود، وجود دارد.
     
    مزایای یادگیری ترکیبی در قیاس با یادگیری سنتّی
    اولین مزیت یادگیری ترکیبی این است که در این روش امر آموزش نسبت به تدریس رودررو، بهتر و کارآمدتر شده‌است، و ثابت شده که روش‌های مورد استفاده به سطوح بالاتری از موفقیت دانش‌آموزان منجر می‌شوند. با ترکیب استفاده از تدریس رودررو و تدریس مجازی، دانش‌آموزان می‌توانند به صورت انفرادی کار کنند و زمان کافی برای آموزگار وجود داشته باشد تا توجه خود را به کسانی معطوف کند که به حمایت شخصی نیاز دارند. موفقیت استفاده از فناوری‌های تعاملی در بهبود نگرش‌های دانش‌آموزان نسبت به تحصیل به اثبات رسیده‌است. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس، دانش‌آموزان قادر به برقراری ارتباط بهتر با معلمان، و درک بهتر مطالب از طریق معیارهای ارزیابی آنلاینِ کمّی و کیفی هستند.
     
    مؤسسات آموزشی که این شیوه را اجرا کرده‌اند، اغلب منابع متنوعی را برای بهبود موفقیت دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. دانش‌آموزانی که به حمایت بیشتری نیاز دارند، استعدادهای خاصی دارند یا علایق دیگری دارند می‌توانند از فناوری آموزشی برای افزایش مهارت‌هایشان فراتر از محدودیت‌های مقطع تحصیلی استفاده کنند. این بدان دلیل است که یادگیری ترکیبی اجازه می‌دهد که آموزش، شخصی‌سازی شود به گونه‌ای که معلم در کلاس حضور دارد و دانش‌آموزان با سرعت خودشان کار می‌کنند. یک محیط آموزشی که این روش را با موفقیت اجرا کرده است، باید به طور طبیعی، دانش‌آموزان را به نشان ‌دادن یادگیری مستقل، خودآموزی، خودنظم‌جویی و خودارزیابی تشویق کند. معلم قبل از معرفی استراتژی‌های یادگیری ترکیبی به دانش آموزان، باید یک برنامه اولیه را اجرا کند تا به دانش‌آموزان فرصت ‌دهد خودشان را با این روش سازگار کنند و اعتماد به نفس لازم برای هدایت این استراتژی یادگیری را کسب کنند.
     
    وظایف معلم در این روش یادگیری:
     
    1. مدیریت فعالیت دانش‌آموزان
    2. راهنمایی و هدایت فعالیت دانش‌آموزان
    3. کمک به افزایش مهارت دانش‌آموزان
    4. تشویق دانش‌آموزان به هم‌افزایی
     
    یادگیری ترکیبی در شرایط شبه کرونایی
    در دورانی که امکان حضور دانش‌آموزان در کلاس درس وجود ندارد، طبیعی است که مفهوم آموزش ترکیبی تا حدود زیادی
    دست­خوش تغییر می­شود. زیرا قسمتی از آموزش ترکیبی معطوف به حضور دانش­آموز در کلاس درس است، در حالی­که در شرایط فعلی این امکان فراهم نیست. ولی باید بپذیریم تدریسی که امروز در کلاس‌های مجازی اتفاق می‌افتد همان مدل آموزش حضوری است که در بستر پلتفرم‌های کلاس آنلاین صورت می­پذیرد. شاید بتوان گفت بخشی از افت آموزشی، ناشی از همین شیوه تدریس است. چون می­خواهیم همان کارهایی را که در آموزش حضوری دنبال می­کردیم، در حالت غیرحضوری نیز پی بگیریم که طبعاً امکان‌پذیر نیست.
    مدل پیشنهادی ما برای آموزش ترکیبی این است که آموزش مجازی از طریق پلتفورم اسکای‌روم جایگزین آموزشِ چهره‌به‌چهره شود، و در کنار آن بخشی از طرح درس دبیران با استفاده از امکانات سامن عملی گردد. دربارۀ آموزش در اسکای‌روم از ابتدای سال نکات زیادی مطرح شده است. برای نمونه می‌توان به استاندارد کلاس مجازی (پیوست 1) اشاره کرد که در آن سند تمام نکات مربوط به بهبود اجرای کلاس مجازی آورده شده است. در ادامه به نکاتی پیرامون آموزش خارج از کلاس درس می‌پردازیم:
     
     
    الف) برنامۀ پیشنهادی
    برنامه در قالب جدولی که در پیوست 2 آمده است، به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:
     
    1. در این برنامه سه فعالیت تصحیح تمرین‌های دانش‌آموزان، چت با دانش‌آموزان و ارائۀ بازخورد به دانش‌آموزان در ردیف‌های اول تا سوم آمده است. اولین و مهم­ترین درخواست از دبیران انجام این سه بند است که انتظار می­رود در نیم­سال دوم با نظم بیشتری نسبت به قبل انجام شود.
    2. ارائۀ خلاصه درس تدریس شده: یکی دیگر از ایده‌ها، این است که برای جمع‌بندی مطالب ارائه شده، یک فایل آماده شود و این فایل در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. پیشنهاد دیگر این است که این جمع‌بندی در قالب حل یک یا چند سؤال مروری باشد تا در طی آن سؤال، مطالب تدریس شده، دوره شود.
    3. تدریس بخشی از محتوای کتاب درسی: یکی دیگر از ایده‌ها این است که بخشی از مطالب کتاب را در هر یک از قالب‌های اشاره شده در سامن قرار دهیم.
    4. تدریس محتوای تکمیلی: بسیاری از اوقات دبیران از فقدان پیش‌نیازهای دانش‌آموزان در یک حوزه گلایه دارند؛ یا اینکه سطح عمومی کلاس اجازه نمی‌دهد تا مطالب فراتر از سطح کتاب را تدریس نمایند. تدریس محتوای تکمیلی به این دو بخش از طرح درس اشاره دارد که ممکن است در کلاس زمان آن نباشد و می‌توان در آموزش ترکیبی آن را پیاده کرد.
    5. ارائۀ محتوای دیجیتال از پیش آماده شده: دبیر می‌تواند به جای تدریس مجدد موضوعات، از محتوا‌های آماده استفاده کند. فیلم‌های آموزشی، انیمیشن‌ها، محتوای آماده در سامن و ... می‌توانند نمونه‌هایی از این موضوع باشند.
    6. حل تمرین‌های ارائه‌شده به دانش‌آموزان: دبیران می‌توانند از این امکان برای حل تمرین‌هایی که در طرح درس خود در نظر گرفته‌اند، استفاده کنند.
    7. تامین محتوای یادگیری معکوس: فرصت بسیار خوبی که سامن فراهم می‌کند پیاده کردن روش آموزش معکوس است که هر نوع فایلی را پیش از کلاس می‌توان در اختیار دانش‌آموزان قرار داد تا پیش از شروع کلاس آنها را مشاهده نمایند و در حین کلاس، خودشان آن را ارائه نمایند.
    8. طراحی آزمون در سامن: LMS  مدرسه امکانات بسیار خوبی در انواع روش‌های ارزیابی دارد که شاید پیش از این، استفاده از آنها زمان‌بر بود و در حال حاضر می‌توان از آنها به سادگی استفاده کرد.
    9. تدوین و بررسی آزمون‌های تستی: یکی دیگر از فعالیت‌های پیشنهادی، استفاده از آزمون‌های تستی در این بستر است ولی به شرطی که حتماً تحلیل سؤال‌های این آزمون‌ها هم صورت گیرد. آزمون بدون تحلیل، سود چندانی ندارد.
    10. آموزش نرم‌افزارهای کمک آموزشی: در تدریس دروس ریاضی، هندسه، فیزیک و ... نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که آموزش از طریق آنها بسیار در تعمیق مطالب کمک می‌کند.
    11. انجام آزمایش در دروس تجربی: برای درس‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و امثال آن از دبیران می‌خواهیم که حتماً از این فرصت برای انجام آزمایش‌هایی که مربوط به درس هست استفاده کرده و به دانش‌آموزان ارائه کنند.
    12. ارائه‌های دانش‌آموزی: یاددادن قطعاً یکی از بالاترین سطوح یادگیری است. یکی از فعالیت‌های پیشنهادی این است که هر دانش‌آموز قسمتی از درس را در این قسمت برای دانش‌آموزان دیگر ارائه کند تا در طی آن هم او و هم دیگر دانش‌آموزان مطالب را بیاموزند. این روش، با روش یادگیری معکوس اشتراک زیادی دارد.
     
    ب) ملاحظات اجرایی:
    1. زمان فیلم‌ها و صوت‌ها نباید بیش از 15 دقیقه باشد.
    2. حجم هریک از فایل‌های ارسالی، نباید از 100 مگابایت بیشتر باشد.
    3. دفتر آموزش موظف است بر نحوۀ اجرای این کار توسط دبیران نظارت کامل داشته باشد. در انجام این کار می‌توان از مسئولین علمی کلاس‌ها هم استفاده کرد.
    4. یکی از پیش‌نیازهای انجام این سیاست کم کردن ساعات کلاسی است تا از آن طریق بتوان زمانی را از دبیران محترم برای جاری کردن این روش‌ها، تامین کرد.
    5. سخت‌افزارهای مورد نیاز برای انجام این امور در مدرسه تدارک دیده می‌شود. در کامپیوتر تمام کلاس‌ها برنامه‌هایی که مربوط به نوشتن روی تخته یا PDF هست، نصب می‌شود، برنامه‌هایی مربوط به ضبط تصویر مانیتور و صدا و نیز نرم‌افزارهایی برای کم کردن حجم فایل‌ها هم بر روی کامپیوترها قرار می‌گیرد.
     
    آخرین و مهمترین نکته این است که روح حاکم بر تمام این فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز به عنوان یک یادگیرندۀ فعال در نظر گرفته شود و از رهگذر هریک از این‌ها، دانش‌آموزان را به فکر کردن و انجام اموری که اندیشۀ آنها را درگیر می‌کند وادار کنیم. در همین راستا باید تنوع کارپوشه‌های دانش‌آموزی را مدنظر قرار دهیم.
     

     
    3- شیوه‌نامه ارزیابی نیم‌سال دوم سال تحصیلی 1400-1399

    نمرۀ دانش‌آموزان در هر رشته-نوع درس بر اساس جدول زیر محاسبه خواهد شد. همانطور که در جدول آمده است به دلیل فشارهای روانی بر روی خانواده‌ها و مشکلاتی که ممکن است در شرایط برخط اتفاق افتد، نمرۀ دانش‌آموزان از 21 نمره تولید خواهد شد تا مشکلات غیرمترقبه مانع کسب نمرۀ مناسب، برای دانش‌آموزان تلاش­گر نشود.
     
     
     
    شرح عناوین:
    1. میزان و کیفیت حضور: یکی از پیش‌زمینه‌های بسیار مهم در آموزش غیرحضوری، فراهم آوردن شرایط اولیۀ حضور در کلاس درس از قبیل حضور به موقع در کلاس، داشتن امکانات سخت‌افزاری حداقلی و استفاده از آنها در هر زمان که معلم درخواست داشت و ..است. دبیران عزیز دقت داشته باشید که این نمره را با نمرۀ فعالیت کلاسی اشتباه نگیرید. یعنی ممکن است دانش‌آموزی از نظر درسی و فعالیت کلاسی ضعیف باشد ولی این نمره را به طور کامل کسب کند.
    2. فعالیت کلاسی: مدرسه بر این باور است که در شرایط آموزش غیرحضوری، یکی از مهمترین ارکان آموزش، فرآیند تدریس در کلاس است. نمرۀ فعالیت‌ کلاسی شامل مشارکت کلاسی، پاسخ به پرسش‌های کلاس، آزمونک‌ها و ... است. به بیان دیگر تمام عکس العملهای دانش‌آموز، در قبال آنچه که در کلاس درس، با توجه به طرح درس اتفاق می‌افتد.
    3. تمرین در منزل: از ابتدای سال تاکید زیادی داشتیم که هم در دروس عمومی و هم در دروس اختصاصی، تمرینهای متعدد تعریف شود تا دانش‌آموزان بتوانند بر مطالب درسی تسلط پیدا کنند. با توجه به تمرینهایی که در «سامن» نمره داده‌شده‌است، نمره‌ای به دبیر محترم با توجه به سقف تعیین شده، توسط آموزش پیشنهاد می‌شود و دبیر می‌تواند با توجه به صلاحدید خود، این نمره را تعدیل و اصلاح نماید.
    4. آزمون تکوینی: این نمره شامل آزمون‌های هفتگی در دروس اختصاصی و آزمون‌های میان‌ترم در دروس عمومی است و نمرۀ آن عیناً در کارنمای دانش‌آموز بر مبنای همان سقفی که در جدول بالا مشخص شده‌است، به اطلاع دبیر محترم رسانده‌می‌شود. این نمره امکان تغییر توسط دبیر را ندارد. اگر در درسی بیش از یک آزمون هفتگی داشته باشیم، دفتر آموزش، نمرات را میانگین‌گیری می‌کند.
    5. آزمون جامع: در رشتۀ ریاضی و تجربی، دو آزمون همگانی گزینۀ دو گرفته شده که بر اساس فرمول خاصی نمره‌ای از 2 در هر درس آماده می‌شود و امکان تغییر آن برای دبیر وجود ندارد. در رشتۀ کامپیوتر چون این دانش‌آموزان فقط در یک آزمون قلمچی شرکت کرده‌اند، لذا این نمره از 1 محاسبه خواهدشد.
    6. پیشرفت و فعالیت امتیازی: این نمره هم مانند فعالیت کلاسی و کیفیت حضور، تماماً در اختیار دبیر محترم است تا بتواند به هر دانش‌آموز بر اساس مستندات موجود، یک نمره از 2 بدهد. این بخش می‌تواند شامل انجام یک فعالیت خاص خارج از درس (مخصوصاً در دروس تخصصی رشتۀ کامپیوتر)، کسب تراز بالای 7000 در آزمون‌های جامع، موفقیت در آزمون‌ گزینۀ دو ویژۀ گروه سبز (آزمون 28 آذر)، کمک به دبیر در ادارۀ کلاس‌های مجازی، حل سوال‌های امتیازی، خلاقیت در حل سوال‌ها یا ایده‌پردازی (برای مثال در برنامه‌نویسی نوشتن یک برنامۀ 10 خطی، در 3 خط) و ... باشد.
    7. بخش پایانی ارزیابی مستمر: این بخش در جدول بالا شامل سه قسمت است که انتخاب آن توسط شخص دبیر اتفاق می‌افتد؛ یعنی دبیر می‌تواند این 6 نمره را با استفاده از یکی از این سه شیوه، یا ترکیبی از آنها تولید کند. اولویت اول، استفاده از پروژه است. در دروسی که در رشتۀ کامپیوتر، از مبانی نظری فراتر رفته‌اید، تاکید می‌شود از پروژه استفاده شود. اولویت دوم، استفاده از پرسش شفاهی است که بازهم در دروس عمومی بسیار تاکید داریم از این روش استفاده شود تا استفاده از آزمون کتبی. اولویت سوم، پرسش کتبی است که بدین منظور می‌توانید از هر یک از روشهای تستی و تشریحی، انلاین و آفلاین، یا ترکیبی از آنها استفاده فرمایید. یکی از روشهای پیشنهادی، برگزاری آزمون کتبی، و سپس انجام پرسش شفاهی، از همان پرسشهای مکتوب است.
    8. تعدیل مسئول‌پایه: همانطور که در جدول مشخص شده است، این نمره خارج از نمرۀ تعیین شده در هر درس است. پیش‌فرض نمرات اکثر دانش‌آموزان در این ردیف صفر است و تنها در موارد استثناء، برای برخی از دانش‌آموزان، این نمره کم یا زیاد خواهد شد. این نمره بر اساس مولفه‌های زیر، بین منفی دو تا مثبت دو، افزون یا کسر خواهد شد:
     
    الف) موارد افزون‌شدن نمره:
    1. مشارکت در یاددهی به سایر دانش‌آموزان، در درس مربوطه
    2. جبران کسری نمره به دلیل شرایط خاص (برای مثال ابتلای دانش‌آموز یا خانواده‌اش به کرونا)
    3. جبران کسری بابت آسیب‌های غیرمترقبه و نیز شرایط خانوادگی (شرایطی که در یک درس برای دانش‌آموزی پیش آمده ولی دبیر محترم مطلع نیست.)
     
    ب) موارد کسرشدن نمره:
    1. تقلب‌هایی که اتفاق افتاده و لو رفته‌است، ولی مسئول پایه، به دلیل حفظ آبروی دانش‌آموز، این موضوع را به دبیر محترم اطلاع نداده‌است. (در این موارد، هم از شخصی که تقلب داده و هم از شخصی که تقلب را گرفته‌است، نمره کسر می‌شود.)
    2. ایجاد اختلال در سامانۀ آموزشی مدرسه (سامن)
    3. ایجاد اختلال در فرآیند آموزشی کلاس درس (برای مثال تغییر در اسم دانش‌آموزان، در ساعت درس، و ضایع کردن وقت دبیر محترم و سایر دانش‌آموزان)
     
    دفتر آموزش متوسطۀ دوره دوم
    خواجه نصیرالدین طوسی
     

     


     




    نظرات کاربران