در حال بارگذاری ...
  • شیوه نامه ارزیابی نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399

    به‌نام‌خدا
    شیوه‌نامه ارزیابی نیم‌سال دوم سال تحصیلی 1400-1399

     
    نمرۀ دانش‌آموزان در هر نوع درس بر اساس جدول زیر محاسبه خواهد شد.
    سطر اول این جدول مخصوص دروس مربوط به علوم ریاضی، تجربی، زبان‌شناسی و فنی است. این چهار گروه شامل درس‌های زیر است: گروه علوم زبان‌شناسی (عربی1، 2 و 3 کامپیوتر، عربی دهم، عربی یازدهم، زبان دهم، زبان یازدهم، زبان تخصصی دوازدهم، ادبیات 1، 2 و 3 کامپیوتر، ادبیات دهم و ادبیات یازدهم)، گروه علوم ریاضی(ریاضی 1، 2 و 3 رشتۀ کامپیوتر، ریاضی دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، حسابان 1 و آمار و احتمال)، گروه علوم تجربی (زیست دهم، زیست یازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم،  شیمی رشتۀ کامپیوتر، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم و فیزیک رشتۀ کامپیوتر) و گروه علوم فنی (برنامه‌نویسی دهم، برنامه نویسی یازدهم، پایگاه داده، طراحی وب، نصب شبکه، تجهیزات شبکه، امنیت شبکه، هوش مصنوعی، تولیدمحتوا، سیستم‌های اطلاعاتی و نصب و راه‌اندازی)؛
    و سطر دوم گروه علوم انسانی (کاربرد فناوری‌های نوین، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاف حرفه‌ای، الزامات محیط‌کار، تاریخ، جغرافیا، انسان و محیط‌زیست، زمین‌شناسی، آمادگی‌دفاعی، تفکر و سواد‌رسانه‌ای، هویت‌اجتماعی، دین‌وزندگی دهم و دین‌زندگی یازدهم)


     
    شرح عناوین:
    1. میزان و کیفیت حضور: یکی از پیش‌زمینه‌های بسیار مهم در آموزش غیرحضوری، فراهم آوردن شرایط اولیۀ حضور در کلاس درس از قبیل حضور به موقع در کلاس، داشتن امکانات سخت‌افزاری حداقلی و استفاده از آنها در هر زمان که معلم درخواست داشت و ..است. دبیران عزیز دقت داشته باشید که این نمره را با نمرۀ فعالیت کلاسی اشتباه نگیرید. یعنی ممکن است دانش‌آموزی از نظر درسی و فعالیت کلاسی ضعیف باشد ولی این نمره را به طور کامل کسب کند.
    2. فعالیت کلاسی: مدرسه بر این باور است که در شرایط آموزش غیرحضوری، یکی از مهمترین ارکان آموزش، فرآیند تدریس در کلاس است. نمرۀ فعالیت‌ کلاسی شامل مشارکت کلاسی، پاسخ به پرسش‌های کلاس، آزمونک‌ها و ... است. به بیان دیگر تمام عکس العملهای دانش‌آموز، در قبال آنچه که در کلاس درس، با توجه به طرح درس اتفاق می‌افتد.
    3. تمرین در منزل: از ابتدای سال تاکید زیادی داشتیم که هم در دروس عمومی و هم در دروس اختصاصی، تمرینهای متعدد تعریف شود تا دانش‌آموزان بتوانند بر مطالب درسی تسلط پیدا کنند. با توجه به تمرینهایی که در «سامن» نمره داده‌شده‌است، نمره‌ای به دبیر محترم با توجه به سقف تعیین شده، توسط آموزش پیشنهاد می‌شود و دبیر می‌تواند با توجه به صلاحدید خود، این نمره را تعدیل و اصلاح نماید.
    4. آزمون تکوینی: این نمره شامل آزمون‌های هفتگی در دروس اختصاصی و آزمون‌های میان‌ترم در دروس عمومی است و نمرۀ آن عیناً در کارنمای دانش‌آموز بر مبنای همان سقفی که در جدول بالا مشخص شده‌است، به اطلاع دبیر محترم رسانده‌می‌شود. این نمره امکان تغییر توسط دبیر را ندارد. اگر در درسی بیش از یک آزمون هفتگی داشته باشیم، دفتر آموزش، نمرات را میانگین‌گیری می‌کند.
    5. آزمون جامع: در رشتۀ ریاضی و تجربی، دو آزمون همگانی گزینۀ دو گرفته شده که بر اساس فرمول خاصی نمره‌ای از 2 در هر درس آماده می‌شود و امکان تغییر آن برای دبیر وجود ندارد. در رشتۀ کامپیوتر چون این دانش‌آموزان فقط در یک آزمون قلمچی شرکت کرده‌اند، لذا این نمره از 1 محاسبه خواهدشد.
    6. پیشرفت و فعالیت امتیازی: این نمره هم مانند فعالیت کلاسی و کیفیت حضور، تماماً در اختیار دبیر محترم است تا بتواند به هر دانش‌آموز بر اساس مستندات موجود، یک نمره از 2 بدهد. این بخش می‌تواند شامل انجام یک فعالیت خاص خارج از درس (مخصوصاً در دروس تخصصی رشتۀ کامپیوتر)، کسب تراز بالای 7000 در آزمون‌های جامع، موفقیت در آزمون‌ گزینۀ دو ویژۀ گروه سبز (آزمون 28 آذر)، کمک به دبیر در ادارۀ کلاس‌های مجازی، حل سوال‌های امتیازی، خلاقیت در حل سوال‌ها یا ایده‌پردازی (برای مثال در برنامه‌نویسی نوشتن یک برنامۀ 10 خطی، در 3 خط) و ... باشد.
    7. بخش پایانی ارزیابی مستمر: این بخش در جدول بالا شامل سه قسمت است که انتخاب آن توسط شخص دبیر اتفاق می‌افتد؛ یعنی دبیر می‌تواند این 6 نمره را با استفاده از یکی از این سه شیوه، یا ترکیبی از آنها تولید کند. اولویت اول، استفاده از پروژه است. در دروسی که در رشتۀ کامپیوتر، از مبانی نظری فراتر رفته‌اید، تاکید می‌شود از پروژه استفاده شود. اولویت دوم، استفاده از پرسش شفاهی است که بازهم در دروس عمومی بسیار تاکید داریم از این روش استفاده شود تا استفاده از آزمون کتبی. اولویت سوم، پرسش کتبی است که بدین منظور می‌توانید از هر یک از روشهای تستی و تشریحی، انلاین و آفلاین، یا ترکیبی از آنها استفاده فرمایید. یکی از روشهای پیشنهادی، برگزاری آزمون کتبی، و سپس انجام پرسش شفاهی، از همان پرسشهای مکتوب است.
    8. تعدیل مسئول‌پایه: همانطور که در جدول مشخص شده است، این نمره خارج از نمرۀ تعیین شده در هر درس است. پیش‌فرض نمرات اکثر دانش‌آموزان در این ردیف صفر است و تنها در موارد استثناء، برای برخی از دانش‌آموزان، این نمره کم یا زیاد خواهد شد. این نمره بر اساس مولفه‌های زیر، بین منفی دو تا مثبت دو، افزون یا کسر خواهد شد:
     
     
    الف) موارد افزون‌شدن نمره:
    1. مشارکت در یاددهی به سایر دانش‌آموزان، در درس مربوطه
    2. جبران کسری نمره به دلیل شرایط خاص (برای مثال ابتلای دانش‌آموز یا خانواده‌اش به کرونا)
    3. جبران کسری بابت آسیب‌های غیرمترقبه و نیز شرایط خانوادگی (شرایطی که در یک درس برای دانش‌آموزی پیش آمده ولی دبیر محترم مطلع نیست.)
    ب) موارد کسرشدن نمره:
    1. تقلب‌هایی که اتفاق افتاده و لو رفته‌است، ولی مسئول پایه، به دلیل حفظ آبروی دانش‌آموز، این موضوع را به دبیر محترم اطلاع نداده‌است. (در این موارد، هم از شخصی که تقلب داده و هم از شخصی که تقلب را گرفته‌است، نمره کسر می‌شود.)
    2. ایجاد اختلال در سامانۀ آموزشی مدرسه (سامن)
    3. ایجاد اختلال در فرآیند آموزشی کلاس درس (برای مثال تغییر در اسم دانش‌آموزان، در ساعت درس، و ضایع کردن وقت دبیر محترم و سایر دانش‌آموزان)
     
     
    دفتر آموزش متوسطۀ دوره دوم
    خواجه نصیرالدین طوسی




    نظرات کاربران